Op de Vennegötte werken we aan persoonlijk leiderschap. Het helpt leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren en gedrag. Door de zeven gewoonten aan te leren, worden kinderen gestimuleerd om zelfverzekerd en proactief te zijn.
Hier zijn de gewoonten met een korte uitleg:
Proactieve mensen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leven. Ze laten zich niet beïnvloeden door externe omstandigheden, maar maken keuzes die bijdragen aan hun doelen. Dit houdt in dat je initiatief neemt en niet wacht tot dingen gebeuren.
Voordat je aan een project of taak begint, is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken. Door je doelen duidelijk voor ogen te hebben, kun je gerichter werken en blijven focussen op wat echt belangrijk is.
Deze gewoonte draait om tijdmanagement en het maken van keuzes. Het is belangrijk om eerst te focussen op de belangrijkste taken voordat je je bezig houdt met minder belangrijke zaken. Dit helpt om effectiever en doelgerichter te werken.
Bij deze gewoonte gaat het om samenwerking en het creëren van oplossingen waar beide partijen baat bij hebben. In plaats van competitief te zijn, zoek je naar manieren om samen te werken en wederzijds voordeel te behalen.
Communicatie is cruciaal. Deze gewoonte benadrukt het belang van goed luisteren naar anderen voordat je je eigen standpunt deelt. Dit bevordert begrip en respect in gesprekken.
Synergie betekent dat de samenwerking tussen mensen tot betere resultaten leidt dan wat individuen alleen zouden kunnen bereiken. Door de sterke punten van elkaar te combineren, kunnen groepen effectiever zijn.
Deze laatste gewoonte gaat over zelfzorg en persoonlijke ontwikkeling. Het is belangrijk om tijd te nemen voor jezelf om te ontspannen, te leren en je vaardigheden te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat je in topvorm blijft, zowel mentaal als fysiek.
Op de Vennegötte passen we deze zeven gewoonten toe in ons onderwijs. We leren onze leerlingen hoe ze deze gewoonten in hun dagelijks leven kunnen gebruiken. Dit helpt hen niet alleen om beter te presteren op school, maar ook om zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke en zelfverzekerde individuen.